Sunday, October 31, 2010

Artikel : Sejarah Seni Muzik Islam

TAJUK BUKU : SENI DALAM ISLAM
HJ ABDUL GHANI SAMSUDIN
ISHAK HJ SULAIMAN
ENGKU IBRAHIM ISMAIL
INTERL MULTIMEDIA AND PUBLICATION 2001

BAB 1 : SENI DALAM ISLAM

1.1- KONSEP SENI

Dari segi makna literal, seni ialah halus, indah atau permai. Dari segi istilah, seni ialah segala
yang halus dan indah lagi menyenangkan hati serta perasaan manusia. Dalam pengertian yang
lebih padu, ia membawa nilai halus, indah, baik dan suci : berguna dan bermanfaat serta
mempunyai fungsi dan nilai sosial.
Selain itu, keindahan adalah sesuatu yang wujud di luar diri manusia yang menikmati keindahan
itu. Ia dapat dirasa, ditanggapi dan dihayati. Allah adalah sumber daya dan sumber pemikiran
manusia manakala imaginasi dan keupayaan mencipta yang ada pada manusia adalah percikan
dari daya kreatif Allah. Oleh itu, seni boleh dibahagikan kepada 2 :

a) Seni ciptaan Allah
b) Seni ciptaan manusia

Dengan memperakukan bahawa seni juga termasuk apa yang dicipta oleh Allah , ia tidak
bermakna kita mencampuradukkan seni ciptaan manusia dengan seni ciptaan Allah.

1.2- SEJARAH DAN PERKEMBANGAN SENI

Kesenian Islam adalah kesinambungan daripada kesenian pada zaman silam yang telah
berkembang dan dicorakkan oleh konsep tauhid yang tinggi kepada Allah S.W.T. Kesenian Islam
memiliki khazanah sejarahnya yang tersendiri dan unik. Kesenian Islam dikatakan telah
berkembang sejak zaman Nabi Daud A.S dan puteranya Nabi Sulaiman A.S dan terus
berkembang di zaman Nabi Muhammad S.A.W dan di zaman selepas kewafatan Baginda
sehingga kini. Kesenian Islam terus berkembang di dalam bentuk dan falsafahnya yang
berorientasikan sumber Islam yang menitikberatkan kesejajaran dengan tuntutan tauhid dan
syara’.

BAB 2 : CIRI-CIRI KESENIAN ISLAM

Seni dijadikan sebagai alat menyebarkan agama dan memperkukuhkan amal kebajikan dan
kebaikan dikalangan ummah. Hasil seni boleh menjadi faktor pendorong yang intensif bagi
mengingati dan memuji Allah. Daya seni yang dikurniakan oleh Allah adalah bertujuan untuk
menimbulkan keikhlasan dan kesedaran dalam diri manusia. Dengan bakat seni yang ada, para
seniman muslim ternyata mampu menggunapakai pelbagai teknik, bentuk seni yang terbuka di
tempat yang berlainan ke dalam daerah seni dan budaya Islam.
Kesenian Islam menyahut seruan sebilangan keperluan asas masyarakatnya. Ia juga
mengukuhkan persiapan individu untuk mematuhi ajaran Allah selaras dengan tujuan asas
penciptaan mereka. Pernyataan seni ibarat kaedah di antara zat spiritual dan rangka material.
Oleh itu, menjadi tanggungjawab para seniman untuk menterjemahkan idea Islam ke dalam
bahasa seni. Menurut perspektif Islam, daya kreatif seni adalah dorongan atau desakan yang
diberikan oleh Allah yang perlu digunakan sebagai bantuan untuk memeriahkan kebesaran Allah.
Selain itu, seni juga menunjukkan seni kesatuan atau kesepaduan. Ia bermatlamat meletakkan
mohor kesatuan Ilahi kepada kesetiaan perihal dan aktiviti manusia. Kesenian Islam malah
semua kesenian tradisional memang sentiasa berorientasikan kepada ‘kegunaan’ : samada untuk
spiritual seperti mihrat yang dihias dengan sinar larikan, seni dan ayat al-Quran mahupun
pindahan ke atas objek kegunaan harian.
Kesenian Islam tidak berkisar di sekitar manusia individu, ia mempunyai orientasi sosial dan
berpaksikan kepada keperluan bersama manusia.

2.1- SIKAP ISLAM TERHADAP SENI

Pada dasarnya, sesuatu yang indah itu disukai oleh Allah kerana Dia zat yang Maha Indah dan
menyukai yang indah. Islam mempunyai kriterianya yang tersendiri untuk dijadikan pengukur
pedoman bagi menentukan halal atau haramnya sesuatu karya seni itu. Kriteria pertama ialah
seni atau karya seni itu mestilah baik iaitu yang mempunyai cirri-cirinya yang khusus. Antaranya
ialah tidak merosakkan budi pekerti yang mulia serta tidak melalaikan orang dari beribadat dan
mengingati Allah. Kriteria penolakan pula ialah seni atau karya seni tersebut buruk iaitu boleh
merosakkan moral, melalaikan diri daripada beribadat kepada Allah dan sekaligus melupakanNya.

2.1- JENIS-JENIS SENI

a) Seni suara
b) Seni rupa
c) Seni pakaian
d) Seni sastera

BAB 3 : SENI SUARA

Menurut pandangan Islam, seni suara dibahagikan kepada 2 kriteria iaitu seni suara yang baik
dan seni suara yang buruk. Seni suara yang baik merangkumi bacaan al-Quran dengan suara
yang merdu, syahdu dan lunak, melagukan azan, menyanyikan lagu-lagu jihad, berzikir,
mendendangkan nyanyian hari-hari raya, menyanyikan selamat jalan dan selamat kembali
kepada para jemaah haji, berzanji dan lain-lain. Seni suara yang buruk pula merangkumi
nyanyian-nyanyian yang sering menimbulkan nafsu berahi, lagu-lagu joget dan tarian yang
bercampur antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, lagu-lagu yang boleh merosakkan
budi pekerti muda mudi serta melalaikan mereka dari beribadat kepada Allah.

3.1- BACAAN AL-QURAN

Al-Quran adalah kalam Allah dan kitab suci umat Islam. Ia bukan sahaja mempunyai nilai sastera
yang amat indah dan tinggi tetapi juga mempunyai seni bacaan yang unik. Oleh itu, membaca al-
Quran diberikan prioriti yang pertama dan utama dalam Islam. Kita dituntut oleh syariat Islam
supaya membaca al-Quran mengikut tajwidnya yang betul dan dengan suara yang baik bukan
dengan cara berlagu sebagaimana lagu-lagu qasidah. Ini kerana ia boleh merosak dan mungkin
akan menambah atau mengurangkan huruf-huruf al-Quran dan dianggap suatu bida’ah pula.
Menurut Ibn Hajar al-Haithami dalam kitabnya, Kaff al-Ri’a’ al Muharramat al-Sama’, kesengajaan
membaca al-Quran secara berlagu dengan menambahkan huruf atau menguranginya untuk
memperelokkan dan memperhiaskannya adalah fasiq.
Bahkan menurut fatwa Imam al-Nawawi mengenai golongan yang membaca al-Quran dengan
berlagu yang buruk serta banyak perubahannya, maka hukumnya adalah haram menurut ijmak
para ulama’. Pemerintah wajib mengancam dan meminta mereka bertaubat, malah setiap orang
yang mukallaf hendaklah mengingkarinya seupaya yang mungkin.

3.2- NYANYIAN DAN SENI MUZIK

Nyanyian dan muzik boleh mengubah sikap ke arah pencapaian peradaban yang bererti di
samping mempunyai kekuasaan tersendiri hingga boleh menukar emosi menjadi terharu, sedih,
pilu, menangis bahkan gila. Ini menunjukkan bahawa nyanyian dan muzik sangat rapat
hubungannya dengan jiwa manusia. Oleh itu, ia perlu dikawal dan diberi perhatian supaya tidak
merosakkan jiwa dan moral manusia.
Islam dari segi falsafahnya menyatakan nyanyian dan muzik haruslah bertujuan kea rah
pembentukan peribadi dan sebagai tali penghubung ke arah taqwa kepada Allah. Islam tidak
mengizinkan nyanyian dan muzik yang melalaikan manusia dari kewajiban terhadap Allah. Seni
yang merosakkan adalah seni sesat yang hukumnya haram dan patut dijauhi.

3.3- PANDANGAN ULAMA’ DAN FATWA BERHUBUNG SENI MUZIK

a) Pandangan Imam al-Ghazali
-
melarang penggunaan alat-alat muzik
tidak terdapat keterangan yang jelas dari sunnah Rasulullah yang
-
dilarang
sebahagian instrumen muzik yang mempunyai bunyi yang baik tidak
-
keadaan yang bersekongkol dengan kumpulan pemabuk, perzinaan
dan perbuatan dosa yang lain
seni muzik yang dilarang ialah seni muzik yang berada di dalam
-
haram
mendengar lagu itu ada 5 hukum iaitu harus, sunat, wajib, makruh dan
-
Imam al-Ghazali mengklasifikasikan lagu-lagu kepada 7 jenis iaitu :
tempat-tempat suci seperti Mekah dan Madinah
Lagu-lagu yang membangkitkan kerinduan untuk menziarahi
mempertahankan aqidah dan negara
Lagu yang mengobarkan semangat untuk berjuang
yang pantang mengalah di saat-saat genting
Lagu yang memperihalkan pertarungan dan sikap kelelakian
kesedihan yang positif. Mengingatkan diri terhadap hakikat hidup
yang sebenar.
Lagu yang mengenang peristiwa lampau yang menimbulkan
menghargai suasana tersebut dan menikmati kenangannya
selama yang mungkin
Lagu yang menyifatkan keadaan ketika rela dan sukacita untuk
dan membayangkan harapan untuk bertemu dan pertautan yang
lebih erat di masa yang akan dating
Lagu bercorak ghazal yang sopan : memperihalkan kisah cinta
serta mentahmidkan kebesarannya

http://tamanilmu.com/downloads/RB_Seni_Dalam_Islam.pdf
Lagu yang memperihalkan keagungan sifat-sifat tuhan, memuji

No comments:

Post a Comment